کد مطلب:18863
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
بدترين بلايي كه كافران و منافقان، دچار آن ميشوند، چيست؟
كافر و منافق همواره در شكّ و ترديدند و هيچ بلايي بدتر از اين نيست كه انسان سرگردان باشد. خداوند سبحان در تبيين عذاب منافقان و كفار ميفرمايد «فَهُم في رَيْبهم يَتَردَّدُون» توبه/45 [اينها در شكشان سرگردانند و راه خروج ندارند.] همواره در يك مدار بسته دور ميزنند.
كسي كه راه را ميشناسد مردّد نيست؛ از آن راهي كه آمده بر ميگردد. ولي كسي كه به راه آشنا نيست، بيراهه ميرود، لذا بر ميگردد، دوباره حركت ميكند، اين ردّ مكرّر را ترديد ميگويند. و ردّ مكرر در اثر نابينايي است. كافر و منافق چون راه را نميبينند همواره در شك بوده و عمري را در عذاب ترديد ميگذرانند. در همان مدار بسته شك مكرّر، از سمتي به سمت ديگر حركت ميكنند و به نتيجه نميرسند.
تعبير ديگر قرآن كريم اين است كه دلهاي آنان گرفتار ترديد است «إِلّا أَن تَقطع قُلوبُهم» توبه/110، اين قلب، بسته، نا آشنا و سرگردان است، مگر آنكه دل تكه تكه و تقطيع بشود. قلب كافر و منافق همواره گرفتار عذاب اليم است و نميداند به چه كسي تكيه كند؛ از اين رو خداي سبحان در نقل بيان رسول خدا ميفرمايد «فَأَين تَذهَبون» تكوير/26 [كجا ميرويد؟] راه غير از اين است. اين آيه نشانه آن است كه انسان عبادت كننده هدف دارد و راه را بلد است و به مقصد هم ميرسد. و انساني كه اهل عبادت نيست، نه راه را بلد است، نه هدف دارد و نه ميداند به كدام سمت برود؛ لذا رسول خدا ميفرمايد «فأين تذهبون» كجا ميرويد؟
خداي سبحان رسولش را ستوده ميفرمايد من پيامبري را فرستادم كه هم هدف دارد و راه بلد است «وَالنَّجم إِذا هَوي * ما ضَلَّ صاحِبُكم و ما غَوي» نجم/1 و 2 [سوگند به ستاره وقتي كه به شما نزديك شده و نور ميدهد، رهبر و پيامبر شما نه گرفتار غوايت و ضلالت است و نه بيهدف.] چون ضلالت بيراهي است. و كسي كه نميداند چه كند بيهدف است؛ و آن كس كه ميداند چه كند اما راه را بلد نيست ضالّ و گمراه است. مانند مسافري كه ميداند بايد به سمت مكّه حركت كند و هدفش زيارت كعبه است پس او هدف دارد؛ ولي راه را بلد نيست. كسي كه بايد راهنماي او باشد هم بايد از هدف او با خبر باشد و هم راه آن هدف را بشناسد. انسان چون مسافري است كه عوالمي را پشت سر گذاشته و عوالمي را پيش رو دارد؛ هم هدف دارد و هم راه. انسان كامل هم هدف را ميشناسد هم راه را ميداند و آن، كسي نيست جز امام و پيغمبر كه بايد رهبري مردم را به عهده بگيرد.
انسان مؤمن، چون هدف و راهي مشخص دارد مطمئن و راحت است بدون اينكه سرگردان باشد. قرآن مؤمنان را ميستايد و در جنگها وقتي از آنان ياد ميكند، ميفرمايد «فَأَنزلَ السَكينة عَليهم و أَثابَهم فَتحاً قَريباً» فتح/18 يا «أَنزل السَكينَتة في قُلوب المُؤمنين» فتح/4. پيامبر و مؤمنان را با سكونت و طمأنينه و آرامش ميستايد. پس مؤمن در سكونت و آرامش و كافر در ترديد است. انسان مردّد آرام ندارد و به مقصد هم نميرسد.
آية الله جوادي آملي
حكمت عبادات
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.